nartentinekeportugal1718.reismee.nl

Afscheid van Portugal

Maandag 26 februari 2018 Boottochtje, strandwandeling en Porto voorbij

Tegen tienen lopen we het stadje in en via een bruggetje komen we langs mooie panden. Enkele Art-nouveau-gebouwen en betegelde woonhuizen vallen op. Sommige zijn in hard blauw en geel geschilderd. We komen langs de aanlegsteigers van de rondvaartboten en laten ons makkelijk overhalen tot een tochtje over de kanalen. Aveiro wordt ook wel vergeleken met (mini) Amsterdam of Giethoorn. Maandagochtend is rustig en met twee medepassagiers uit Brazilië laten we ons van alles vertellen over de geschiedenis, economie en wel en wee van dit mooie stadje. Zouthandel en keramiekfabrieken passeren de revue, net als de specialiteiten van hier: gekonfijte eierdooiers en palinggerechten. 2004 was een superjaar voor Aveiro; er kwam veel geld binnen via de Europese Voetbalkampioenschappen die hier werden gehouden. Een groot gedeelte van de binnenstad werd toen gerenoveerd en gemoderniseerd. Nederlandse architecten hebben geholpen met ontwerpen van hotels en andere gebouwen i.v.m. hun ervaring met het bouwen op water. Onze gids weet ons veel te vertellen. Na het tochtje met de gemotoriseerde gondel lopen we terug naar de camper en zoeken de volgende (lunch)stop uit. Espinho op een strandparking. Een aardig plekje. Het is wat bewolkt vandaag maar de temperatuur is prima. We besluiten om Porto vandaag voorbij te rijden en komen uit in Vila do Conde. Volgens onze Capitoolgids de moeite waard om te bekijken en voor ons nieuw. De camperplaats ligt daar waar de rivier de Ave in zee uitkomt. Er ligt een fort, een strandje, een kapelletje en een barretje aan deze kant en de overkant biedt zicht op een grote scheepswerf. In de vaargeul wordt door een werkschip gebaggerd en er staan veel vissers langs de kant. We zien wat watervogels en een bos rozen langs de oever. Als de zon onder is staan we met 4 campers op dit grote parkeerterrein. We zijn nog zo’n 100 km van de Spaanse grens af.

Dinsdag 27 februari 2018 We naderen de Spaanse grens

Ons plan om eerst het oude centrum hier in Vila do Conde te bezichtigen laten we varen omdat het regent! Ja ja de eerste regen sinds weken… Er is een mooi klooster en een 5 kilometerlang aquaduct en nog meer moois maar we bewaren het voor een volgende keer. We hebben geen zin in een nat pak. Net als we de stad uit zijn wordt het droog…. We rijden naar Esposende waar we lepelaars op de lagune zien scharrelen en dan naar Viana do Castelo. Een tijd geleden hebben we hier een uitgebreide stadswandeling gemaakt, nu houden we het bij een blik op de berg met de basiliek van Santa Luzia en zicht over de rivier de Lima. De camperplaats hier is totaal in bezit genomen door een circus… Maar we waren toch al niet van plan hier te overnachten. In Caminha aan de rivier de Minho lunchen we. Aan de overkant van deze brede uitloop ligt Spanje. We wandelen het oude centrum door en bekijken het plein met de torens, de kerk, de fontein en de oude panden. Dan rijden we verder, nog 12 km de rivier langs en eindigen in Vila Nova de Cerveira. Bij het busstationnetje is een grote parking met gereserveerde plaatsen voor campers. De trein dendert af en toe langs en er worden opleggers geparkeerd. Aan de anders kant van het spoor is de rivier (en Spanje) te zien. Morgen maken we de oversteek en verlaten Portugal. Was het de hele dag verder droog, tegen tienen begint het flink te plenzen.

Woensdag 28 februari 2018 Heel veel regen!!

Ook vanochtend regent het dat het giet! Zonder een rondje om de kerk rijden we Vila Nova de Cerveira uit. Meteen de brug over en we zijn in Spanje en meteen is het ook een uur later. De bewolking hangt laag. Af en toe is het droog. Via de westkust gaat het naar Vigo, een drukke havenstad waar we ons via tunnels, bruggen en rotondes doorheen worstelen. Voordat we Pontevedra bereiken houden we een korte lunchstop in Arcade aan de Ria de Vigo, een grote zeeinham. Een mooi plekje maar ook nu regent het. Onze eindbestemming vandaag is net voor Santiago de Compostella: Milladoiro. We zien enkele Santiago-gangers door de nattigheid ploeteren. De camperparking is bij het sportcentrum. Helaas is het zwembad in de winter dicht!? Het is nu droog dus we maken een rondje, maar behalve een kleine kapel is er niet veel te zien. Morgen verder noordwaarts.

Donderdag 1 maart 2018: Nog veel meer regen!!

Het houdt niet op. De hele nacht heeft het geregend en nu nog. Er is over deze dag ook niet veel leuks te vertellen…We gaan Santiago de Compostella voorbij. We gaan helemaal de noord-westhoek in van Gallicië. In Betanzos is markt en de doorgaande weg is daardoor afgesloten. We rijden een kilometer of 10 om voordat onze navigator de juiste route weer te pakken heeft. Ferrol (waar we hopeloos verdwalen in smalle, vol auto’s geparkeerde straatjes) heeft een drukke haven en uiteindelijk kunnen we daar ergens parkeren om te lunchen. Viveiro is om te onthouden; mooie grote gebouwen met veel raamwerk langs het water. Uiteindelijk zijn we tegen vieren in Foz. Het regent nog steeds… We parkeren bij de vissershaven: mooi plekje aan de brede uitloop van de Rio Masma. Er staan nog twee campers. Als we aan het eten zijn is het even droog en zien we zelfs wat zonnestralen tussen de wolken maar even later barst de hemel weer open en krijgen we de volle laag. We zitten warm en droog… Om 18.00 uur precies schrijven we ons in voor de Tocht om de Noord eind september. Het is even geduld oefenen maar na 40 minuten krijgen we de bevestiging.

Piet

De overgang van Portugal naar Spanje is dus voor jullie een natte belevenis. Maar het goede nieuws is dus dat de inschrijving binnen is voor de Tocht om de Noord. En de lezer van jullie verhalen wat en waar dat voor een tocht is. Rond de Noordpool?
Goeie reis verder en droog weer toegewenst op de retourrit richting Waalre.