nartentinekeportugal1718.reismee.nl

Noordwaarts de westkust langs

Afscheid van de Algarve..

Donderdag 8 februari 2018 Nog een dagje Sagres

Een rustige nacht, ondanks dat het hondje van de buurman (Portugees, camperend in een volgepakte Citroen Berlingo!) al vroeg van zich laat horen. Het houdt niet op met het zonnige weer! We gaan nog een keer de vesting van Hendrik de Zeevaarder bekijken, die hij bouwde begin 1400 op deze winderige kaap. Hij richtte hier ook een zeevaartschool op met scheepswerf en kapel en legde de basis voor veel ontdekkingsreizen. De kapel is nog bewaard gebleven net als de kompasroos met een doorsnede van 43 meter, gemaakt van kiezelstenen. (Rosa dos Ventos) Het geheel kijkt uit over de Atlantische oceaan en Cabo de São Vincente. Er is veel te zien: er staan allerlei informatieborden over de geschiedenis van het schiereiland en over de flora en fauna van dit gebied. Er zijn “blowholes” te vinden en tussen de rotsen en struiken scharrelen allerlei vogeltjes. Eén van de blowholes is ommuurd als een soort doolhof en als je in het centrum ervan komt is er een kleine spleet waardoor steeds enorme knallen te horen zijn. De lucht wordt hier met grote kracht naar boven gestuwd. Hier en daar staan vissers van een hoogte van 50 meter hun hengeltjes uit te gooien. In de middag maken we nog een rondje door het centrum van Sagres en kijken even bij de pittoreske haven. Tegen het eind van de middag komen er weer heel wat campers hier een plekje zoeken. Wij blijven nog een nachtje.

Vrijdag 9 februari 2018 Naar Cabo de SĂŁo Vincente

Het is wat bewolkt als we naar Cabo de São Vincente rijden. Af en toe komt de zon even kijken. De temperatuur is prima. We wandelen wat rond over de kaap nadat we bij de vuurtoren hebben geparkeerd. Tussen struikgewas en over rotsbodem is het wel uitkijken waar je loopt. En niet te dicht langs de kant; je stort zo’n 50 meter naar beneden voordat je het zeewater raakt. Het is een indrukwekkend landschap hier op de meest zuidwestelijke punt van het vaste land van Europa. Als we via de 5 kilometer lange weg weer terug rijden naar Sagres stoppen we nog even bij het fort van Beliche en het strandje, dat helemaal is omgeven door hoge rotsen. Een trap van 156 treden brengt ons beneden op het strand. Er is aan het eind van de afdaling een houten restaurantje, nu gesloten. De rotswanden zijn enorm met grote grotten en uithollingen. 3 surfers proberen er hun geluk maar de golven zijn niet echt hoog vandaag. Terug in Sagres zoeken we weer een plekje op de grote parking voor de nacht bij de Fortaleze.

Zaterdag 10-02 2018 Richting NOORD

Vandaag is dan de dag dat we de zuidkust van de Algarve gaan verlaten. Precies een maand zijn we hier in het zuiden geweest, van oost naar west. Na lozen bij het Intermarché tankstation in Sagres en inkopen bij de Lidl in Vila do Bispo gaan we in noordelijke richt langs de kust. Eerst een eindje voor Praia de Castelejo een korte, maar prachtige wandeling door een stuk bos. Het staat er vol met parasoldennen, eucalyptus en heel veel cistusstruiken en de paadjes zijn kronkelig en geaccidenteerd. Hier en daar schitterend zicht op de zee. Dan rijden we door naar het strand zelf en maken daar een winderig tochtje naar wat zwarte leisteen rotsformaties. Het waait erg hard, je kunt bijna tegen de wind in leunen. Het is hier verboden te overnachten dus rijden we een strandje verder: Praia de Cordoama. Ook hier woeste zee en bulderende golven… een prachtig gezicht. Hier en daar waagt een kitesurfer zich in de golven. We waaien over het strand en komen weer in Castelejo en ploeteren dan weer terug. Jammer genoeg is het strandtentje gesloten. Hier is geen overnachtingsverbod dus blijven we, samen met nog 5 campers. We zien de zon in de zee zakken.

Zondag 11 februari 2018 Wandeling bij Carrapateira

Stikkedonker was het vannacht hier op de parking. De zon komt tegen acht uur boven het duin uit en dan is het snel warm in de camper. We rijden vanaf hier via Vila do Bispo in noordelijke richting naar Carrapateira. Daar gaan we het tweede deel van een wandeling maken; deel 1 (de strandroute) hebben we een paar jaar geleden gedaan. Dit stuk gaat een eindje landinwaarts, heuvel op heuvel af door “broccoli”-bossen met weer mooie vergezichten op de omgeving. Af en toe moeten we opzij springen voor wat crossmotoren die dit terrein net zo interessant vinden als wij. De zon schijnt volop en na ruim 11 kilometer zijn we weer bij het beginpunt. We rijden 2 kilometer naar het strand waar bij een lagune een rustige parking is. Na een tijdje rust gaat Nart nog even op het strand kijken. Er zijn hier boven verschillende uitkijkpunten die de moeite waard zijn. Ik vermaak me met lezen en een haakwerkje. Voor morgen staat er weer een wandeling uit de Portugese wandelgids op ons programma.

Maandag 12 februari 2018 Bordeira wandeling

Al bijtijds zijn we bij het startpunt van wandeling 13 uit onze Portugalgids, net voor het gehucht Bordeira, 4 kilometer ten oosten van de strandparking van vannacht. De kuststrook hier heet Costa Vicentina. Via de navigatie op onze GPS kunnen we de wandeling precies lopen. Na 3 kilometer echter wijkt de bewegwijzering af van onze kaartroute. De bordjes wijzen links en de routekaart naar rechts. We besluiten onze kaartroute te volgen. Het is een toproute; al onze zintuigen genieten. De geuren van de bloeiende eucalyptus, de zon op onze huid, de prachtige uitzichten en de struiken en planten langs het pad, de stilte om ons heen met af en toe een fluitende vogel en de zilte smaak van de zee op onze lippen! De route is ruim 14 kilometer lang en als we op de helft zijn zoeken we een plekje op een boomstam om onze boterhammen op te eten. Het pad is hier roodgekleurd en we moeten allebei aan Australië denken; er zou zo maar eens een kangoeroe op het pad kunnen springen! De route terug gaat hoog boven de zee langs en we zien de parking en de lagune waar we vannacht waren. Wat een prachtige zicht! Helemaal tevreden komen we bij de camper terug. We rijden door naar Aljazur waar we de camperplaats kennen achter de markthal. Er staan een al campers en wij sluiten als nr. 12 aan. Nog even van de zon genieten voordat hij achter de burchtruïne hoog boven ons onder gaat. Morgen rijden we de Algarve uit en Alentejo in…

Rob

Mooi om te lezen terwijl Jorien ter Mors goud wint.

Mieke moller

“Jaloersmakend” jullie prachtige reis in het heerlijke weer.
Wij hebben hier de gouden medailles van onze schaatsers en ook al een paar dagen zonnig weer,wel wat kouder dan jullie maar toch....
Fijne tocht verder !

Tet

Wonen daar ook mensen of is er alleen natuur?
Prachtige foto's en weer mooie beschrijving van wat jullie beleven.
De blauwe lucht hebben wij hier ook!
Geniet maar verder.

Piet

Jullie hebben de zon, de (af en toe) harde strandwind, duizelig makende hoge rotsen op jullie noordwaards gerichte route nu. Wij hebben voor de zoveelste maal de afgang van een Rutte-discipel. Misschien moet de premier er ook eens een keer een mentaal verfrissend uitstapje maken!