nartentinekeportugal1718.reismee.nl

Van Lagos naar Sagres

Zaterdag 03-02 2018 Weer naar Lagos

We beginnen deze zonnige dag in Luz met een wandeling langs het strand en over de rotskust in westelijke richting. Luz ligt tegen een helling aan gebouwd en bestaat uit alleen maar witte huisjes en appartementen. Veel is ook hier in Engelse handen gezien de namen van hotels en andere horeca. Na een kilometer of 3,4 onderlangs te zijn gelopen draaien we om en gaan bovenlangs terug. Hier staan een paar zeer futuristische, spierwitte bungalows, dik omheind met grote tuin en zwembad. We scharrelen nog even tussen de rotsachtige poelen aan het strandje en gaan dan terug naar de camper. We rijden weer de 5 kilometer terug naar Lagos, doen uitgebreid boodschappen en parkeren op de camperparking bij het voetbalstadion. Na de middagboterham kuieren we naar het centrum via de weg langs een van de watertjes die Lagos rijk is. Er is een grote jachthaven aan de overkant en er ligt een replica van een schuit uit 1488 en een uit papier gevouwen model. Bij het infokantoor halen we even een plattegrondje. Morgen is er een vlooienmarkt vlak bij de brug, daar willen we wel even rondneuzen. ’s Avonds zet ik het tiende verslag op Reismee. De foto’s komen niet allemaal over; ik neem ze de volgende editie mee.

Zondag 04-02-2018 Naar Barão de San João

Het regende vannacht! Als we naar de vlooienmarkt lopen spettert het een beetje, maar de zon schijnt ook. Wel een frisse wind! Leuk om even rond te kijken tussen alle zolderopruimingen die worden aangeboden. Dan gaan we op weg naar Barão de San João, waar we 2 wandelingen uit onze gids kunnen maken. Het ligt zo’n 10 kilometer landinwaarts in een bosrijk gebied. Zonder veel moeite vinden we de start van de wandeling en er is meteen een parking met zicht op het dorp, geschikt om te overnachten. We maken vanmiddag de korte wandeling van 6,5 km en morgen de lange. De start is op het zelfde punt. Het eerste stuk gaat al gauw stijgend het bos in, eerst eucalyptussen en daarna dennenbomen. Er is geregeld mooi zicht op de omgeving tot aan de Foie bij Monchique toe. We passeren een picknickplaats en een pad met stenen langs de kant waarin gedichten staan gekerfd of figuren zijn gebeeldhouwd. Heel apart! Het laatste stuk gaat langs een terrein waar tientallen windmolens staan te gieren; alsof er voortdurend vliegtuigen over vliegen… Het waait hier stevig dus de plek is goed gekozen. ‘s Avonds koelt het flink af, dus de kachel gaat aan. We hebben hier met de bierblikjesantenne goede ontvangst en we kijken Asterix en Obelix bij Cleopatra als Portugese tekenfilm.

Maandag 05-02-2018 Wandeling en weer naar de kust.

Om 10 uur staan we startklaar voor de lange wandeling door dit mooie bosrijke gebied. Vanwege communicatie- en navigatieperikelen missen we compleet de eerste afslag. Na een extra 4 kilometer is de navigatie weer op orde (..de communicatie ook) en kunnen we de uitgezette route goed volgen. Heel ongebruikelijk staan hier geen wegwijzers, hoewel dat in onze wandelgids wel wordt aangegeven. De wandeling is zeer afwisselend met af en toe flinke hoogteverschillen en mooie uitzichten tot aan zee toe. Ook nu worden we een gedeelte van de route begeleid door de geluiden van straaljagers: de windmolens dus… Na dik 15 kilometer zijn we weer via het dorp terug op de parkeerplaats. Wat een TOP-wandeling! Na even rusten rijden we naar zee om daar een plekje voor de nacht te zoeken. Eerst naar Burgau, maar daar vinden we niks; dan door naar Budens waar we vlak voor de afslag naar Salema een aantal campers op de strandparking van Boca do Rio zien staan. Perfect en nog plaats genoeg. Vlak ernaast ligt een soort lagune met veel begroeiing waar het krioelt van de vogels. Hoofdzakelijk zwaluwen. We klimmen even via het strand een duintop op en zien meteen ideeën voor een wandeling morgen.. Over de kliffen richting Burgau of de andere kant op… We gaan slapen met de geluiden van de branding op de achtergrond.

Dinsdag 6 februari 2018 Naar Figueira via Salema

Het was fris vannacht en ondanks de stralende zon staat er een straffe wind. We lopen even langs de lagune om het vliegend en scharrelend gevogelte te bekijken en rijden dan naar het strand van Salema. We maken een korte strandwandeling, zoeken daar via het coördinaat een earthcache op die over fossielen in gesteente gaat. De rotskust bestaat hier uit verschillende soorten en kleuren gesteente en er zijn al heel wat brokstukken naar beneden gevallen. We kopen een broodje bij de buurtsuper en rijden dan naar de Campercar Park in Figueira. We moeten nodig water tanken en de was doen. Dat lukt allemaal hier. De rest van de middag doen we niet veel; was ophangen, boekje lezen en wat internetten. Het waait z’n best dus de was is gauw droog. Lekker rustig dagje dus…

Woensdag 7 februari 2018 Naar Sagres

Wat een nacht!! Veel te vroeg begint er vlak achter ons een haan te kraaien terwijl het nog niet eens licht wordt… De kukeleku klinkt aardig bejaard maar weet niet van ophouden. Nart slaapt dan gewoon door, maar ik hoor elke schorre kreet… Wat laat op gang dus ook… We rijden eerst richting het strandje van Figueira, na 1 km is er een kleine parkeerplaats, de rest moet te voet. Niet erg… zon, blauwe lucht en een spannend paadje. We moeten een stroompje oversteken over (wiebelige) stapstenen en komen dan op het beschutte strandje met links en rechts hoge kliffen. Er zijn wat halfronde schuttersputjes gemaakt en er staat 1 picknicktafel. Het gaat dezelfde weg terug. Dan richting Sagres. In Vila do Bispo doen we boodschappen bij een spiksplinternieuwe Lidl en rijden dan naar het strand van Martinhal. Een kleine parking met uitdrukkelijk een overnachtingverbod en verder een soort resort van hotels, bungalows en appartementen. Hier gaan we op zoek naar een strandje met stenen in de vorm van eieren. Er is een earthcache over dit onderwerp. Via een zandstrand en een smal padje over de rotsen komen we er uiteindelijk. De vragen die bij deze cache horen zijn hier makkelijk terug te vinden en via een paadje langs een riviertje klimmen we terug naar boven. Vanaf de parkeerplaats is het nog 4 kilometer naar de camperparking in Sagres, vlak naast het fort op een landtong. Er staan een stuk of 25 campers en we zoeken een mooi plaatsje in de zon en uit de wind. Even naar de rand van de klif op en neer en dan een uurtje in de zon soezen. Om 19.00 uur (ned.tijd) gaat de zon achter de klif van São Vincente onder. Dat is de meest zuidwestelijke punt van Portugal en van hieruit goed te zien omdat er een vuurtoren op staat.

Rob

Mooie sfeertekening,en nog steeds veel blauwe luchten ondanks die enkele bui.Altijd een apart gevoel,de meest zuid westelijke plaats,je kunt Amerika bijna zien bij wijze van spreken

Piet

Ik herken in jullie verslagen beelden van de moderne zwervers: geen zorgen over kleine probleempjes maar steeds weer slagen om datgene te vinden wat je zoekt. En de moed er in houden. Het leest zo verfrissend na alle ellende die je via de media op je bordje krijgt. Bedankt dus voor weer een portie nieuw optimisme.