nartentinekeportugal1718.reismee.nl

Op weg naar Lagos

Dinsdag 30 januari 2018 Via Silves naar Ferragudo

Wat een temperatuur vandaag! Gisteravond en ook vanochtend hadden we geen verwarming nodig. Het gaat eerst naar Silves. Daar blijkt dat alle gratis overnachtingsplaatsen nu of verboden of betaald zijn. Die aan de rivier vlak bij het zwembad staat hutjemutje vol. De grote parking er voor is alleen van 08.00 uur tot 20.00 uur te gebruiken voor campers. We gaan van daar uit een wandeling door Silves maken en kiezen wat andere straten dan een vorig bezoek. We zien steeds tientallen ooievaars boven ons zweven. We gaan even via de steile gekasseide straatjes langs het imposante rode zandstenen kasteel uit de morentijd en kijken bij de Minipreco naar de parking. Ook die is stampvol en niet meer gratis. Via het gezellige centrum lopen we terug en gooien ook eindelijk de ansichtkaarten in een brievenbus. Die zijn vanaf Faro al mee gereisd. We lunchen op de parking en zetten dan een route in de navigator langs verschillende camperplaatsen in de buurt, richting de kust. Bij Praia Marinha (Cavoeiro) staat een groot verbodsbord voor campers. Er staat er ook geen één. Dan bij de vuurtoren het zelfde verhaal. Dan is er nog één maar dat blijkt een autosloperij te zijn. Hoe die in de gids terecht komt?? We rijden dan richting Portimão. Bij Ferragudo, dat net voor Portimão ligt aan deze kant van de rivier de Arade zien we een aantal campers op een strandparking aan de rivier staan. Perfect plekje, met zicht op Portimão aan de overkant. Hier blijven we . Het zonnetje is intussen wat bleker geworden. Even nog een wandeling door het dorp, langs de burcht naar het strand aan de zeezijde. En via de kerk die op een mooi uitzichtpunt staat en de bakker terug naar de camper. We willen morgen een wandeling langs het strand en de hoge rotsen maken … hopelijk blijft het weer nog voorlopig zo goed.

Woensdag 31 januari 2018 Kustwandeling

Tegen tienen zijn we klaar voor de wandeling over het strand en de rotsen in oostelijke richting. Na Ferragudo achter ons te hebben gelaten en tevens de Praia Grande gaat het omhoog via een uitgesleten trap. Boven is al meteen mooi zicht en dat blijft de hele wandeling zo; Portimão in de verte en de zanderige baaitjes onder ons waar we af en toe naar toe af moeten dalen. En dan de uitgesleten okerkleurige rotsen met grotten en gaten erin. Na de vuurtoren komen we ook “sinkholes” tegen: een groot gat in de rotsen met diep onder ons de zee die er met een knal de golven in slaat. Duiven maken er hun nestelplaats in. De kliffen zijn hier zo’n 100 meter hoog; we komen wat vissers tegen die hun hengeltje vanaf die hoogte in zee werpen. Het gaat omhoog en omlaag via diverse praia’s en wat uitspanningen waarvan er één wel heel dicht bij de golven staat. Na Praia dos Caneiros zoeken we een weg vanaf het strand naar een doorgaande weg om zo terug naar Ferragudo te lopen. Hier en daar worden imposante vakantievilla’s gebouwd. Na bijna 10 kilometer zijn we weer terug. We willen naar de overkant van de rivier de Arade in Portimão om daar de camperparking te bezoeken. We komen bij een volkomen verlaten terrein… alles opgedoekt?? Er is er nog één, wat verder op maar die heeft geen service. Vijf kilometer verder langs de kust ligt Alvor. Daar op de parking kunnen we voor € 4,50 per nacht staan inclusief service. Veel Engelse campers hier. We zoeken er een mooi plekje en brengen de rest van de middag er lekker rustig lezend door. De zon laat ons nog steeds niet in de steek; de temperatuur was vandaag ver boven de 20 graden.

Donderdag 1 februari 2018 Alvor

We knopen er nog een dagje Alvor bij aan. We maken in de ochtend een wandeling door het goed aangelegde duingebied. Via boardwalks gaat het hoofdzakelijk. Van de totaal 8 kilometer gaat er een stuk over het strand; weer mooi vast zand waar je over heen loopt als over een asfaltweg. We komen uit in het dorp met z’n ongelofelijk aantal horecagelegenheden en gaan meteen even bij de bakker en de minisuper langs. Er staat een zeer frisse, straffe wind vandaag en ondanks de zon is het niet fijn om buiten te zitten. We gaan ’s middags nog een uurtje baantjes trekken in het naastgelegen zwembad. Het is daar erg rustig: een klein clubje mensen met een verstandelijke beperking met hun begeleiders en een fanatieke zwemmer die records probeert te breken in zijn privébaan onder leiding van een trainer met stopwatch. We zijn in ieder geval weer goed schoon geweekt…

Vrijdag 2 februari 2018 Een wandeling en via Lagos naar Luz.

Bij de Pingo Doce gaan we even wat boodschappen doen en dan door naar de start van de wandeling van vandaag: bij het stationnetje van Mexilhoeira. De weg er naar toe is verlegd, maar we vinden het tenslotte na wat draai-en keerwerk. De lucht is weer strakblauw. De aanloop loopt langs het spoor en over een zandweg. De watervogels zijn te zien als we over een dijkje lopen met aan de ene kant het moerassig gebied en aan de andere kant het rivier ”strand”. De rivier de Odiaxere en de Rio Alvor komen hier samen. We zien er o.a. flamingo’s, regenwulpen, tureluurs, strandlopers en meeuwen over het wad scharrelen. We passeren hier en daar een huisje, weides vol met gele Oxalis en madeliefjes en ook een hop, een roodborsttapuit, de blauwe ekster en de kievit laten zich zien. Na een kilometer of acht zijn we weer terug bij het station waar we eerst lunchen. Dan rijden we door naar Lagos waar we naast het stadion kunnen staan en waar ook morgen de maandelijkse markt is. Helaas is er geen plek meer.. we worden gewaarschuwd dat er om 5 uur een politiecontrole is om te kijken of de plaatsen waar de marktkramen moeten staan wel vrij zijn. We staan in de “verboden zone”. Dan rijden we toch maar een eindje door en vinden in Luz , 6 kilometer verder een rustige parkeerplaats achter een hoog duin. Er staan 3 campers en wij sluiten aan. Jammer maar helaas dan morgen geen markt voor ons. We bedenken wel iets anders.

Piet

Jaloers !!! Dat is het enige woord dat uit mijn toetsenbord komt vandaag, hier in het gure, heel erg gure brabant. Want jullie moeten dan weliswaar vaak een hoop moeite doen om een geschikt rustoord voor de camper te vinden. Maar dan vrijwel de hele tijd met het zonnetje boven je. Ja, jaloers dus. Mag 't?

Els S

We zouden zo willen aansluiten .... !!!
Blijf genieten, groeten Els en Dick

Hilly en Jan

Mis de foto’s van Nart over onze dagwandelingrn maar de reisverhalen van jullie maken het weer goed.

Leny S

lekker vakantiegevoel via jullie verslag. wat leuk ook al die vogels, die jullie onderweg waarnemen!
wij hebben Cyprus geboekt voor eind april, dus kijken we ook uit naar een mooi gebied. groetjes en genieten maar .... lui.