nartentinekeportugal1718.reismee.nl

Richting Faro

Vrijdag19 januari 2018 Naar Olhão

Tegen tienen rijden we weg van de parking in Tavira en nemen de kustroute naar Olhão via Santa Luzia en Pedro del Rei. Na even tanken bij Repsol slaan we af naar het Park Rio Formosa. Elk jaar gaan we hier wel langs en ook nu lopen we een route langs de getijdenplassen, het wad en de zoetwaterpoel. We zien weer heel veel watervogels, o.a flamingo’s en bij de zoetwaterpoel (waar het een drukte van belang is), naast meeuwen, slobeenden, tafeleenden, dodaars, smienten, meerkoeten, waterhoentjes, aalscholvers, ook 2 watersnippen tussen het riet. Na de lunch rijden we door naar het centrum van Olhão, doen even wat inkopen en zoeken dan de camperplaats op, die we van een flyer achter de ruitenwisser kennen. Iets buiten het centrum ligt Conto do Sol. Het terrein is afgesloten, maar een Franse dame zegt ons een half uurtje te wachten, dan komt de eigenaresse. Het is een kleine privé parking voor een stuk of 10 campers. We kunnen er lozen, water innemen, douchen en de was doen. Dat laatste is weer hard nodig. We besluiten morgen de was te doen en 2 nachten te blijven. De stoelen gaan in de zon en we zitten buiten tot de zon onder gaat.

Zaterdag 20 januari 2018 …wasdag.

Zoals gezegd wordt dit een wasdag. Als de was van 2x draaien hangt gaan we op pad. We kijken rond in het centrum en bij de vismarkt, controleren de vertrektijden van de boot naar Culatra (daar willen we morgen een wandeling maken) en slenteren via de boulevard door de smalle straatjes. We vinden een perfect terrasje voor een glas wijn. (á €0,80!). Dan via een andere route weer terug naar de camperplaats. De was is droog en kan de kast in en ook nu is het genieten van de zon tot die onder gaat.

ZONdag 21 januari 2018 Naar Culatra

Bijtijds zijn we op, vullen de watervoorraad aan, legen toilet en vuilwatertank en rekenen af. Na 4 kilometer zijn we op de grote zandparking aan de boulevard van Olhão en zoeken een plekje tussen de zo’n 100 (!) andere campers. Dit is een zo genaamde “gedoogplek”. Het mag eigenlijk niet maar het wordt toch toe gestaan. Men is hier net bezig wakker te worden. We willen persé de veerboot naar het eiland Culatra van 11.00 uur nemen. De volgende gaat (’s winters) pas om 15.00 uur. Het is maar 10 minuten lopen naar de vertreksteiger. De veerboot loopt langzaan helemaal vol, er kunnen wel 100 mensen mee. Na een half uurtje varen/laveren door de lagune zijn we op Culatra. We lopen het “centrum” door langs restaurantjes en kleine witte huisjes, sommige met terrasbalkonnetjes. Behalve de betonnen loopplaten is het hier een grote zandbak. Na het schooltje en het buurthuis begint een lange plankier door de duinen naar het strand aan de zuidkant, de Atlantische oceaan. Een geweldig breed strand met stevig, heel fijn zand en bezaaid met schelpen. Zoals altijd speuren we naar bijzondere exemplaren en aangezien de “mooiste” nogal objectief is, houden we nu het criterium “de grootste”aan. We vinden er één van ruim 20 cm lang,11 cm breed en met een gewicht van 296 gram !! Na enkele kilometers beklimmen we een duintje en hebben dan zicht op de lagune met daar achter Faro en Olhão en andere kleine zandplaten die maar net boven de zeespiegel uitsteken. De weg terug is dezelfde, je kunt hier alleen maar links of rechts. Tegen tweeën gaan we in het centrum een gezellig uitziend restaurantje in en genieten van een heerlijke gegrilde visschotel en een lekker wit wijntje erbij. Half vier gaat de boot weer terug naar het vaste land. Er stappen nu maar weinig mensen in, maar als we Farol nog aandoen stroomt daar de boot helemaal vol. Veel mensen zijn blijkbaar te voet naar Farol gelopen. Wij dachten dat Farol een ander eilandje was….:). Een half uur later zijn we weer in Olhão en wandelen het laatste stukje naar de camper, nog nagenietend van deze heerlijke zonnige dag.

Piet Brouwers

Dat waren dus een paar was- en stranddagen, zo te lezen. En wat die schelpen betreft: aan het ouddorpse strand op Goeree heb ik wel eens grotere exemplaren gevonden. Maar dat gezellig restaurantje met een lekker wit wijntje en een gegrilde visschotel. Als je dat zo leest..heerlijk toch 'zo'n Portugese trip!

Martin

Tineke, er is een schrijfster aan je verloren gegaan.
Samen met de foto's van Nart kaun je een mooi reisverhalen boek uitgeven.
Ruim 35 jaar geleden waren we ook op vakantie in Portugal.
In een klein dorpje bij Cascais vlak langs de spoorlijn van Cascais naar Lissabon.
We verbleven daar in de ouderlijke woning van een portugese collega van Jacqueline en elke dag gingen we met de trein naar eendere plaats.
Cascais was toen alleen nog maar een vissersplaats met maar 1 hotel.
Portugal was toen nog erg arm en je kon voor praktisch geen geld heerlijke vismaaltijden eten. Sinds we hier op vakantie in Saas Fee (CH) zijn heb ik jullie website ontdekt en heb ik genoeg otijd om je reisverhalen te lezen.
Er is hier in die 2 weken dat we hier zijn dat we al 2 keer compleet van de buitenwereld zijn afgesnede. Er is groot lawinegevaar. Stufe 5. Alle bergbanen zijn gesloten en je hoort de hele dag in de bergen donderslagen om spontaan lawines op te wekken of om te controleren of er geskied kan worden. Vandaag is er weer 70 cm bijgekomen zodat we nu op 1.70 m. zitten.
Op de top waar de skipiste begint ligt nu 5 m. seeuw. Je kunt wel stellen dat onze vakantie niet verregend maar versneeuw is!
Ik wens jullie nog vele boeiende dagen toe.
Groeten,

Martin en Jacqueline

Mieke moller

Mooi om te lezen. En dat weer.....heerlijk !
Jullie zijn nu aardig op weg richting Lagoa ongeveer 45 km. westelijk van Faro, waar ik een paar weken geleden was.Ook prachtige baaien daar en leuke dorpjes.Fijne tocht verder.