nartentinekeportugal1718.reismee.nl

Westwaarts langs de kust

Maandag 15-01-2018 Klein stukje verder

Er wordt vanochtend eerst een uurtje gezwommen in het plaatselijke zwembad van Castro Marim. Voor €1,10 pp mogen we zolang blijven als we willen. Hebben we de verplichte badmutsen, moeten we ook badslippers aan…. Dat wisten we niet. Gelukkig worden we niet weggestuurd. Het eerste half uur hebben we het bad voor ons zelf. Tegen kwart voor 11 komt een seniorenclubje aqua-joggen. We mogen meedoen maar houden dat al gauw voor gezien. We rijden 5 kilometer naar Vila Real de San Antonio. Even de Lidl binnen en dan naar de parking aan de monding van de rivier. Om half 2 nemen we het veerbootje naar de overkant. Even heen en weer naar Spanje (Ayamonte). Tot 4 uur kijken we daar rond, zien wat kerkjes en mooie pleintjes, de jacht- en vissershaven en zitten een tijdje heerlijk op een terrasje in de zon met een biertje en bekijken het volk om ons heen. Dan weer terug met het veerbootje en plannen maken voor morgen.

Dinsdag 16-01-2018 Een wandeling

Het dreigt alweer een schitterende dag te worden dus prima voor een wandeling. We kiezen er een uit onze Portugese wandelgids: zo’n 12 km landinwaarts; hij heet Boa Vista dus dat belooft iets. We parkeren bij het beginpunt, voor mijn gevoel ” in the middle of nowhere”. Er staat een infobord en de route wordt rood-geel aangegeven. Het gaat al gauw heuvel op heuvel af met soms gemene steile klimmetjes, vooral die naar en vanuit het dalletje van de Rio Secco. Inderdaad staat er amper water in. Hier en daar staat een net huis eenzaam op een top, maar vaak ook bouwvallen. Het grootste stuk is onverhard en behalve een schaapherder met kudde en wat honden komen we niemand tegen. Als we over de helft zijn en we weer richting de kust lopen hebben we prachtige vergezichten tot in Spanje toe. We eten onze boterhammen tussen de prikkerstruiken en na dik 3 uur zijn we weer bij de camper terug. We rijden naar Altura voor de camperplaats, maar die is afgesloten. Dan iets verderop Manta Rota; de officiële aan het strand is VOL (de vorige keer dat we hier waren ook al!), maar aan de andere kant van het pleintje zien we een 20tal campers staan. We sluiten aan, stoeltjes buiten en lekker wat te drinken en uitrusten. Wat een fantastische dag weer!

Woensdag 17-01-2018 Strandwandeling en door naar Tavira.

Het houdt maar niet op met de zon…gelukkig maar. We beginnen de dag met een flinke strandwandeling in westelijke richting vanuit Manta Rota en lopen door naar Cacela Velha, waarvan de stadsmuren hoog op de rotsen liggen. Het is eb en het loopt makkelijk over de stevige ondergrond. Net achter het eerste duin heeft zich een strandmeertje gevormd waar allerlei waadvogels te zien zijn: Tureluur, scholekster, wulp, plevieren en diverse andere strandlopertjes. We lopen dan ook terug achter dat duin door een verrassend gebied met cactussen en ander struikgewas. Dan tijd om weer wat verder te gaan. 15 km verder ligt Tavira, een mooi stadje waar we elk jaar graag komen. De parking achter de Mercado, vlak bij het centrum, staat aardig vol, maar er is plek genoeg. Na de lunch lopen we het centrum in en informeren bij de VVV naar de muzikale activiteiten. 2 jaar geleden waren we bij een mooi gitaarconcert en een fado optreden. Ook de vertrektijden van de veerboot interesseren ons want morgen willen we naar Ilha de Tavira. We zitten even een tijdje in de zon op het centrale plein en kuieren dan via de overkant van de rivier terug. We duiken even het grote winkelcentrum Continente in en Nart scoort er een paar badslippers voor een volgend zwembadbezoek. Over de grote brug gaat het dan weer terug naar de parking, waar inmiddels door de Fransen een pot jeu de boule wordt gespeeld. Ik krijg van een aardig buurvrouw een leesboek dat ze uit heeft. Als de zon onder gaat is het al snel donker; er staat niet een lantaarnpaal op deze onverharde parkeerplaats…een rustig plekje is het ook.

Donderdag 18 -01-2018 Naar Ilha de Tavira

Het zonnige weer houdt nog steeds aan..We gaan vandaag naar Ilha de Tavira, een eilandje vlak voor de kust. Maar eerst nog even in de markhal wat fruit en kaas kopen. Het is 1.5 km lopen langs moerassen en getijdenvlaktes naar de aanlegsteiger van het veerbootje. Onderweg zien we verschillende watervogels, waaronder flamingo’s. We zijn ruim op tijd en een uit de kluiten gewassen badkuip brengt ons (totaal 10 personen) in 10 minuten naar de overkant over de Rio Formosa. Dit eilandje (500 m x 11 km) maakt deel uit van het natuurgebied Ria Formosa, een lagunesysteem. Het bevat een reeks van 5 eilanden en 2 schiereilanden. Eigenlijk is het één grote zandbak. Er is op Ilha de Tavira een camping (alleen voor tenten want alleen voetgangers hebben toegang) en een stuk of wat uitspanningen. Het brede strand aan de zeekant is bezaaid met geraamtes van strandparasols en de duinbegroeiing is nog laag en jong. Er staan verschillende vissers met grote hengels. We maken een paar rondjes, eten onze boterhammen op het strand op en eindigen op het terrasje van het enige op dit moment open restaurantje. Wat een heerlijke plek dit eiland! Tegen vieren zijn we weer terug op de camperplaats bij de Mercado.. we blijven nog een nachtje hier. De zon gaat met geweldig mooie kleuren in de lucht onder.

Hannie Bodt

Duidelijk dat jullie weer genieten van alles om je heen en dan ook nog met een zonnetje......."het dreigt weer een mooie dag te worden"....haha, hoezo dreigt, hier dreigden de storm en regen, maar we hopen te kunnen zeggen dat het vandaag een droge dag dreigt te worden, dan zijn wij al blij. De zee was wel adembenemend tijdens de storm. Wij wachten op een lekker voorjaar. Geniet vooral verder van jullie reis, wij kijken uit naar je volgende verhaal. ??

Piet Brouwers

Leuk hoor...de achterblijvers die kampen met orkaanstorm en heel veel regen jaloers maken met alsmaar zonnige berichten uit het grensgebied Spanje-Portugal. Maar het is jullie van harte gegund want het levert voor ons hier weer leuke leestekst op en interessante plaatjes.
Goeie reis verder!

Willemien

Genieten ! Leuk, hoor!
Hier is het wisselvallig weer. Storm, nu regen kan natte sneeuw worden!
Goeie reis .
Hartelijke groeten

Rob

Fantastische keuzes qua route en belevenis.Net een rondje gegolfd ,helaas maandag weer terug naar het kikkerland,voorspelling volgende week is aan de Algarve ook WW’er mooi,21 in de schaduw.

Frank

Hoi, heb net de foto's beken. Ziet er allemaal superrelaxed uit. Mooi land hoor, 't Is dat we naar Nepal gaan, anders... Groetjes en veel plezier met het vervolg!

Ineke van Klinken

Dank voor de zonnige verhalen, misschien wordt het hier ook nog wel eens zo.
Gisteren 20 jan hadden we een gedenkwaardige wandeling. Overal lagen bomen op ons pad waar je overheen of onderdoor moest. Avontuurlijk! En daarbij regende het ook nog, gelukkig niet veel maar toch. Dus ja, zo'n zanderig warm eiland lijkt dan toch wel erg prettig!!
Hartelijke groeten, Ineke