nartentinekeportugal1718.reismee.nl

Door Alentejo

Zondag 7 januari 2018 Naar Maçãu

Voordat we wegrijden uit Barril de Alva zoeken we nog even 2 geocaches vlakbij, meteen een fris ochtendwandelingetje. Dan op weg… het eerste half uur rijden we door zwartgeblakerd landschap en over wegen vol barsten en scheuren; het ziet er tragisch uit, dit moet een hel zijn geweest. Dan volgt er zuidwaarts een schitterend, gespaard gebleven, mooi stuk. Bij Lousa gaat het de berg op over een bochtige weg. Elke kilometer staat er een bordje hoe hoog we ons bevinden en hoever het nog naar het hoogste punt is. Halverwege is er bij een uitzichtpunt diep in het dal een oud kasteel en een kapel te zien. Bijna boven zien we tientallen moderne windmolens. Bij een hoogte van bijna 1000 meter gaan we weer omlaag. Een smal paadje geeft aan dat het mogelijk is op de hoogste top (1200 meter) te komen. Weer aan de andere kant beneden gekomen zijn we in Castanheira de Pêra. Een verrassend modern stadje, met een door palmbomen omzoomd haventje en een gezellig centrum. We gooien hier de tank even vol. Het vervolg gaat over een stuk autoweg, waar het goed doorrijden is. Ook hier weer grote stukken door brand verwoeste berghellingen. Tegen drieën zijn we in Maçãu waar we op een grote parking de camperparkeervakken vinden. Een rondje door de omgeving levert een paar mooie uitzichtpunten op, stille straatjes, uitgestorven pleintjes, wat muurschilderingen en een kerststal, waarschijnlijk door de plaatselijke fietsenmaker in elkaar geknutseld.

Maandag 08-01-2018 Naar Estremoz (Alentejo)

We gaan vanochtend eerst naar het 10 km verderop gelegen Belver. Het ligt aan de Tejo (Taag) en er is een oude burcht (1194) te bekijken, wat kapelletjes en een Fonte velha (oude bron). De burcht ziet er weerbaar uit als we naar boven klimmen via een flink aantal trappen; hij is helaas vandaag gesloten. Wel hebben we mooi zicht op de Taag en zien we een roofvogel. Terug beneden gaat een wandelroute naar de fonte velha. Die gaan we volgen door dit verder mooie dorpje met geelwitte huisjes. Het gaat weer omhoog, en we eindigen bij een kerkje waar we de weg vragen; verkeerde afslag genomen. Een man met de grote schoffel over zijn schouder wijst ons de weg. Hij loopt een eindje met ons mee tot aan de Rua da fonte velha. De route loopt een 500meter door tot aan de bron en is in de muren langs het pad versierd met allerlei uit steen gehouwen voorstellingen… een soort kunstroute dus. Het is schitterend weer en we genieten. Wat een mooi plekje! We rijden door… na opnieuw een stuk verschroeide aarde verandert het landschap: grote glooiende droge vlakte met hier en daar boompartijen..we zijn in Alentejo. We zien onderweg schaapskuddes, soms groene vlaktes met de gele Oxalis en ooievaarsnesten! Hier en daar om de 20 meter een nest op een stroompaal en veel ooievaars natuurlijk. De volgende stop is Alter do Chão. We parkeren naast de met kantelen versierde burcht en de 44 m hoge donjon uit 1359. We bekijken een paar witte kerken, een marmeren fontein en grote witgele villa’s. Het ziet er allemaal netjes onderhouden uit. Langs de straatjes staan sinaasappelboompjes. Dan verder naar het eindpunt van vandaag. Tussen grote uitgestrekte olijfboomgaarden en wijngaarden door naar Estremoz. We waren hier al eerder en hebben toen uitgebreid de oude middeleeuwse bovenstad bekeken met kasteel en kapel. Op het grote plein beneden parkeren we naast het museum en de restanten van een oud kasteel. Hier kunnen we prima overnachten. We pakken wat te drinken in het ons reeds bekende “grandcafé” Aguila d’oura en gaan een uurtje later een pizza eten in een straatje vlak achter de grote fontein. Al weer een prima dag!

Dinsdag 9 januari 2018 Naar Mina de São Domingos

We worden gewekt door regen op ons dak…. Geen blauw plekje te zien… Nart stippelt de dagroute uit. We rijden door velden met kurkeiken, wijngaarden en olijfbomen. We passeren Redondo en in Carridade staan heel veel kleine huisjes op een rij. De Baragem van Alqueva is indrukwekkend groot; we passeren twee keer een weg over een dam. Hier lunchen we ook op een ruime parking met (regenachtig) zicht op het stuwmeer. Iets verder staan jonge olijfboompjes aangeplant, zo ver het oog reikt… Het laatste stuk weg van Serpa naar Mina de São Domingos is slecht onderhouden, we hobbelen er over heen. Half drie zijn we er… een kilometer of 4 van de Spaanse grens af. We waren hier al 2 keer eerder, een mooie plek, parkachtig met goede voorzieningen. Alleen nu met regen….

Piet Brouwers

Als ik het goed heb gelezen was het een etappe met twee gezichten: mooi weer, zon, schilderachtige berg- en klimsituaties en dus.. genieten@! En daarna kletterende regen , maar ook routedelen waar de bosbranden zichtbaar hebben huis gehouden. Boeiend verslag dus ook..